Nye tal: Børn bruger mere end dobbelt så meget tid på at spille som på at se tv

Posted by on dec 13, 2013 in Det' for børn, Games consulting, Spil, Spilbranchen | No Comments

Så sent som i september i år skrev jeg på baggrund af udbredelsen af tablets, at børns medietid flyttede sig fra de traditionelle medier til spil. Jeg gættede ud fra hardwaresalget på, at det måtte dreje sig om den overvejende del af medieforbruget, der gik til spil.
De nyeste tal er netop kommet fra Gallups Børne Index, og det viser sig, at forbruget er betydeligt højere.
De 8-12 årige bruger hver dag mere end dobbelt så meget tid på at spille som på at se TV!

Børns medieforbrug

Det betyder også, at de har en stort forbrug af forskellige spil. Alene til de mobile platforme downloader de 8-12 årige 125 spil om året.

Det er både drenge og piger, der spiller, dog stadig med en overvægt til drengesiden, der står for 60% af tidsforbruget.

Hvis man kikker på fordelingen på de forskellige platforme, er det forbruget på smartphones og tablets, der skaber væksten, og det går selvfølgelig ud over PSP og Nintendo. Men det er også ganske interessant, at ligesom TV taber terræn, så sker det samme for konsollerne, mens PC holder stand både hvad angår on- og offline.

Spilforbrug fordelt på platforme

Kilde: Gallup Børne Index 2008-2013.

Enheden på x-aksen er minutter pr dag. Målingen er sket på hverdage.