Blog
Programmering af spil og tekniske platforme
Kongo Interactive er en teknisk meget erfaren spiludvikler. Vi har produceret rigtig mange computerspil fra offline pc-spil over mindre webspil og store online verdener til spil til facebook apps og spil til de mobile platforme som iOS og android smartphones og tablets.
Vi kan levere spil til enhver platform og i alle de mest tilgængelige programmerings- og scriptsprog, herunder c++, unity, java, javascript, php, cocos2D, flash actionscript samt naturligvis html5.
Se nogle af de opgaver vi har løst på http://www.kongo.dk/
Hvad er forskellen på et programmerings- og scriptsprog?
Hvor programmeringssprog gerne er store og komplekse, er scriptsprog lettere tilgængelige, men også mere begrænsede i deres funktion.
Teknisk set adskiller scriptsprog sig ofte fra programmeringssprog ved at programmer bliver permanent oversat til nuller og ettaller, når de bliver kørt, hvor imod scripts beholder deres originale form, hvor de bliver fortolket kommando efter kommando.
Man vil ofte bruge begge dele sammen, da man kan se på scriptsprog som den lim, der holder programmets komponenter sammen.
Mange store programmer har deres helt eget scriptsprog, som er skræddersyet til brugerne af programmet. Et eksempel er Flash, som benytter sig af scriptsproget Actionscript, hvor med man kan styre, hvordan ens applikation skal opføre sig.
Hvad er Unity?
Unity er en cross-platform spil engine udviklet af danske Unity Technologies. Fra oprindeligt udelukkende at have været et værktøj til udvikling på mac, er det vokset til at være det formentlig mest populære udviklingsværktøj på tværs af tekniske platforme. Det er relativt hurtigt at udvikle 3D spil i, men er også brugt til mange 2D produktioner særligt til de mobile platforme (smartphones og tablets). Vi bruger Unity til flere projekter, det største er vores 3D browserbaserede online-verden til piger, GuppyLife, http://guppylife.com
Vi bruger også Unity til mange forskellige kundeopgaver, som fx indenfor udstillingsdesign som vores opgave med at skabe digitale dinosaurer til GeoCenter Møns Klint, http://kongo.dk/project/dinosaurs-from-greenland/ og http://kongo.dk/project/wildlife-from-trias/
Hvad er html5?
HTML5 er et såkaldt markup language til at visualisere webindhold og skabe en grafisk brugerflade. Det er en videreudvikling af HTML standarden, men er i skrivende stund ikke helt færdigt udviklet. Det er det mest hypede udviklingsværktøj pt og har foreløbig primært sin berettigelse som udviklingsværktøj i projekter der går på tværs af platforme og inkluderer websites og apps, der skal fremstå ens for brugeren (dog som regel derfor med nogle begrænsninger på brugeroplevelsen). Det er en generel forventning at HTML5 vil afløse flash på grund af den øgede brug af smartphones og tablets til at gå på nettet med.
Hvad er Cocos2D?
Som navnet siger er Cocos2D først og fremmest et 2D udviklingsværktøj (som dog kan bruges til noget 3D). Det er et open source framework og bruges særligt til 2D app produktioner (iPhone, iPad, Android). Vi bruger eksempelvis Cocos2D til udviklingen af Den Røde hånd, http://kongo.dk/project/the-red-hand/
Hvad er JavaScript?
JavaScript er et scriptsprog, der ofte bliver brugt til webudvikling. Pop-up vinduer, validering af web formularer og grafik der skifter, når cursoren føres hen over, er alle små eksempler på, hvad Javascript kan bruges til, når man implementerer det i en html-side.
JavaScript skal ikke forveksles med programmerings-sproget Java, da der ikke nogen forbindelse mellem de to, selvom basis syntaksen for begge sprog stammer fra programmerings-sproget C.
Hvad er Java?
Java er et programmerings sprog, som blev udviklet af Sun Microsystems i 1995. Filosofien bag sproget er ”Write Once, Run Anywhere”(WORA). Det vil sige, at lige meget hvilken platform man skriver en applikation på, så kan applikationen køre på alle platforme (f.eks. Windows, MacOS, smartphones ovs.) Det vil sige, at Java er platformsuafhængigt.
Et Java program, der kører i en webbrowser, kaldes en Java applet. Eksempler på applet’er:
Mobilspil, chat, tegneprogrammer, alarmovervågningssystemer, billetbestilling, MP3 mixer, søgemaskiner og webcams.
Hvad er C?
C er navnet på et programmeringssprog, der blev udviklet af Dennis Ritchi i 1972. Styresystemet UNIX blev skrevet i C.
Sproget kan bruges på en lang række platforme – lige fra microcontrollere til store supercomputere. Det bliver ofte brugt til systemprogrammer (programmer der styrer hardwaren i en computer), men det er også udbredt at udvikle applikationer (f.eks. tegneprogrammer, browsere osv.) i det.
Hvad er C++?
C++ (udtales C plus plus) er et all round programmeringssprog baseret på C, og er udviklet af danske Bjarne Stroustrup.
C++ egner sig til at udvikle programmer, der kræver et højt niveau, og som ikke er ressourcekrævende af computersystemet, som f.eks. computerspil.
Vores computerspil om HC Andersen, HCA – Prinsessen og Fyrtøjet, er udviklet i C++. Se mere om spillet her: www.hca.eu
Hvad er C#?
C# (udtales C sharp) er et objekt orienteret programmeringssprog, der er udviklet af Microsoft.
C# egner sig til at arbejde med business logic applikationer, som f.eks. booking systemer, lagerstyring, kundeadministration osv.
Det giver også muligheder for at lave løsninger, der integrerer andre Microsoft produkter som f.eks. Office pakken.
Hvad er Flash?
Flash er i princippet et vektorbaseret tegneprogram med gode muligheder for at lave mindre kompliceret programmering. Flash bliver brugt til at sammensætte grafik, animationer, video og lyd, der skal fungere på websites i form af animationsfilm, spil og andre interaktive internet miljøer.
Flash styrke er, at formatet fylder relativt lidt, og at næsten alle nyere pc’er (98%) har den gratis flash player installeret. Brugen af Flash er dog for nedadgående ikke mindst fordi flash ikke kører på Apples iOS platform (iPhone og iPad).
Flash er relativt hurtigt og billigt at udvikle i, så for nogle typer af projekter, giver det stadig god mening at bruge Flash enten som endelig platform eller til såkaldt rapid prototype development.
Hvad er Actionscript?
ActionScript er det scriptingsprog, man bruger i flash. Syntaksen minder meget om JavaScript. Ved hjælp af ActionScript kan man skabe internetmiljøer med høj interaktion for brugeren, hvad end det drejer sig om spil, animerede film eller websites.
Kongo Interactive har fx udviklet MuzArt Ringetonegeneratoren i flash, hvor brugeren selv kan komponere MP3 ringetoner til telefonen.
Læs mere om Ringetonegeneratoren her: http://kongo.dk/project/muzart/
Hvad er PHP?
PHP er et open source programmeringssprog, der bl.a. bruges til lave websites med dynamisk indhold.
Mange open source content management systemer, blogs osv. er ligeledes udviklet i PHP.
PHP blev udgivet i 1995 og blev oprindeligt udviklet af Rasmus Lerdorf.
Websitet til pc spillet ”HCA – Prinsessen og Fyrtøjet” benytter sig af CMS’et Joomla, der er blevet udviklet i PHP. Se HCA websitet her: www.hca.eu
Joomla er et af mange udmærkede CMS-værktøjer, men har nok haft sin storhedstid. Det efter vores opfattelse mest brugervenlige værktøj til at håndtere websider er i dag WordPress. Vi har brugt WordPress til nærværende site.
Kontakt Per Rosendal på 22 30 30 18 eller per[at]kongo.dk, hvis du vil vide mere.